6
10

Η διατροφική πυραμίδα

Ακούμε συχνά πόσο σημαντικό είναι ένα ισορροπημένο διαιτολόγιο με ποικιλία τροφών, τόσο για τα παιδιά όσο και για τους ενήλικες. Τι σημαίνει όμως αυτό; Η απάντηση βρίσκεται στη διατροφική πυραμίδα.

Η διατροφική πυραμίδα μπορεί να φαίνεται κάπως ξεπερασμένη αλλά παρέχει μερικές χρήσιμες συμβουλές αν δεν είστε βέβαιοι ποιες τροφές είναι κατάλληλες για την οικογένειά σας. Τα τμήματα της πυραμίδας αντιστοιχούν σε διαφορετικές ομάδες τροφών τις οποίες οι ενήλικες και τα παιδιά πρέπει να τρώνε καθημερινά.

Μερικά διατροφικά στοιχεία:

Οι πρωτεϊνες χτίζουν τους μύες. Επειδή το σώμα δεν μπορεί να τις αποθηκεύσει, πρέπει να τρώμε πρωτεϊνες κάθε μέρα. Πηγές πρωτεϊνών είναι τα γαλακτοκομικά προϊόντα, το κρέας, τα ψάρια, ο αρακάς και τα φασόλια.

Οι υδατάνθρακες παρέχουν ενέργεια η οποία είναι το καύσιμο του οργανισμού. Πηγές υδατανθράκων είναι τα ζυμαρικά, το ρύζι, το ψωμί, οι πατάτες, τα φρούτα, τα λαχανικά και ο χυλός από βρώμη.

Τα λίπη είναι σημαντική πηγή ενέργειας και βοηθούν το σώμα στην απορρόφηση συγκεκριμένων βιταμινών. Τα παιδιά χρειάζονται περισσότερο λίπος από τους ενήλικες επειδή αναπτύσσονται και βρίσκονται σε διαρκή κίνηση. Ορισμένα λίπη είναι πιο υγιεινά από άλλα. Γι' αυτό, επιλέξτε λάδι από κουκούτσια σταφυλιού ή απαλό ελαιόλαδο όταν μαγειρεύεται για τα παιδιά.

Τα μέταλλα είναι βασικά για τη λειτουργία των νεύρων και των μυών. Απαραίτητα μέταλλα:
Ψευδάργυρος - βρίσκεται στο γάλα, στο κρέας, στο ψωμί και σε προϊόντα ολικής άλεσης.

Ασβέστιο – βρίσκεται στα γαλακτοκομικά προϊόντα και στα πράσινα λαχανικά.

Σίδηρος – βρίσκεται σε πολλά τρόφιμα όπως είναι το κρέας, το συκώτι και τα πράσινα λαχανικά. Παρόλο που βρίσκεται σε πολλά τρόφιμα, είναι δύσκολη η επαρκής πρόσληψη σιδήρου από τα παιδιά που αναπτύσσονται γρήγορα. Γι´αυτό, προτείνουμε βρεφικά δημητριακά εμπλουτισμένα με σίδηρο. Ο σίδηρος απορροφάται καλύτερα όταν συνδυάζεται με τη βιταμίνη C, γι' αυτό προσθέστε κάτι πλούσιο σε βιταμίνη C στα δημητριακά του παιδιού σας, όπως πολτοποιημένα φρούτα.

Οι βιταμίνες είναι βασικές για την ανάπτυξη των παιδιών και την υγεία τους γενικότερα.
Βιταμίνη A – απαραίτητη για τα μάτια. Βρίσκεται στο βούτυρο, στη μαργαρίνη, στα ψάρια, στο συκώτι, στα αυγά και στο γάλα. Βρίσκεται στα φρούτα (ειδικά στα εσπεριδοειδή), στα μούρα, στις πατάτες, στα λαχανικά και στα ριζώδη λαχανικά. Βρίσκεται στα λιπαρά ψάρια (στον σολωμό, για παράδειγμα) και στα μαγειρικά έλαια.

Υπόδειγμα πιάτου
Τα παιδιά που έχουν ποικιλία στη δίαιτά τους με πολλά φρούτα και λαχανικά, δεν χρειάζονται συμπληρώματα διατροφής.
Τι ποσοστό από κάθε τμήμα της διατροφικής πυραμίδας πρέπει να υπάρχει στο πιάτο; Ακολουθήστε το υπόδειγμα πιάτου. Είναι ιδανικό για τα παιδιά μου μόλις άρχισαν να τρώνε πλήρη γεύματα. Σύμφωνα με το υπόδειγμα πιάτου, το 1/3 του πιάτου θα πρέπει να αποτελείται από κρέας ή ψάρι, το 1/3 από λαχανικά και το 1/3 από ζυμαρικά, ρύζι ή πατάτες. Το γεύμα ολοκληρώνεται με επιδόρπιο φρούτων.

Παρουσιάστηκε ένα σφάλμα, παρακαλώ προσπαθήστε ξανά αργότερα.
Φορτώνει...