5
11

Μαθαίνοντάς του να μιλάει

Σε αυτό το άρθρο θα βρείτε μερικούς τρόπους για να βοηθήσετε το παιδί σας να αναπτύξει το λεξιλόγιο και τις ικανότητές του στην επικοινωνία.

Το παιδί σας έχει μια φυσική επιθυμία να επικοινωνήσει μαζί σας και εσείς μπορείτε να το ενθαρρύνετε και να στηρίξετε την προσπάθειά του μέχρι να το πετύχει. Ορίστε μερικές προτάσεις:
• Επικοινωνήστε με το παιδί σας χρησιμοποιώντας μια πλούσια γλώσσα και μια μεγάλη ποικιλία εκφράσεων και δείξτε ενδιαφέρον και ενθουσιασμό όσον αφορά την ομιλία.
• Μιλήστε με το παιδί σας με τον τρόπο που χρησιμοποιούν όλοι όταν μιλούν σε ένα μωρό: χρησιμοποιήστε υψηλότερο τόνο, τονίστε καθαρά τα λόγια σας, μιλήστε πιο αργά και δώστε έμφαση σε συγκεκριμένες λέξεις. Για παράδειγμα, μπορείτε να πείτε: “Ναι, μπράβο, αυτό είναι μια ΜΠΑΛΑ”. Φαίνεται ότι τα παιδιά προτιμούν αυτού του είδους την ομιλία.
• Να ενθαρρύνετε τις πρώιμες προσπάθειές τους για ομιλία, έστω και αν δεν βγάζουν νόημα (αυτές οι προσπάθειες ξεκινούν περίπου στους έξι μήνες). Τα μωρά που εκφράζονται περισσότερο με το στόμα τους, μαθαίνουν να μιλάνε πιο γρήγορα και έχουν αναπτύσσουν σημαντικά μεγαλύτερο λεξιλόγιο μέχρι την ηλικία των 18 μηνών. Αυτό συμβαίνει, επειδή διαπιστώνουν ότι αντιδρούμε θετικά σε λέξεις όπως "μαμά". Έτσι, καταλαβαίνουν ότι οι λέξεις έχουν νόημα.
• Κλείστε την τηλεόραση και μειώστε τους θορύβους από το περιβάλλον. Για να μάθουν καλύτερα, πρέπει να επικοινωνούν μαζί σας και με άλλους ανθρώπους.
• Να μιλάτε αργά και καθαρά, χρησιμοποιώντας απλές λέξεις που το παιδί σας μπορεί να καταλάβει.
• Καλλιεργήστε το λεξιλόγιό σου όσο περισσότερο μπορείτε, μαθαίνοντας στο παιδί σας νέες λέξεις, επίθετα και φράσεις.
• Μην ολοκληρώνετε τις προτάσεις του μωρού όταν μιλάει. Δώστε του αρκετό χρόνο για να ολοκληρώσει. Μιλήστε του εκ περιτροπής και αφήστε το να κατευθύνει αυτό τη συζήτηση. Δεν αρκεί να μάθει να μιλάει, πρέπει να μάθει και να ακούει.
• Δώστε προσοχή στην αύξηση του λεξιλογίου του παιδιού σας. Τα νήπια συχνά εφευρίσκουν λέξεις που σημαίνουν κάτι για αυτά, αλλά όχι απαραίτητα και για εσάς. Για παράδειγμα η λέξη "μπα" μπορεί να σημαίνει μπουκάλι, η συλλαβή "πα" να σημαίνει "πάνω" και το "κι" να σημαίνει "εκείνο". Πολύ συχνά, οι μεμονωμένες συλλαβές υποκαθιστούν ολόκληρες σκέψεις. Έτσι, η συλλαβή "το" μπορεί να σημαίνει "δώστο μου" ή "τι είναι αυτό;". Όσο περισσότερο το ενθαρρύνετε, τόσο πιο πιθανό είναι να συνεχίσει να προσπαθεί να χρησιμοποιεί περισσότερες λέξεις και ήχους.
• Να ενθαρρύνετε την ομιλία του με κάθε τρόπο. Ζητήστε του να επαναλάβει τις λέξεις που του λέτε: “Κοίτα αυτήν τη γάτα. Μπορείς να πεις "γάτα"; Πώς κάνει η γάτα; Μπορείς να πεις "νιάου"; Κάντε του ερωτήσεις που δεν απαιτούν απλές, μονολεκτικές απαντήσεις: “Ναι, η κούκλα είναι λυπημένη. Γιατί είναι λυπημένη;”. Μπορείτε επίσης να αναφέρετε τα μέλη του σώματός του όταν το ντύνετε κάθε πρωί. Μετρήστε τα κουμπιά και συζητήστε το χρώμα και το σχήμα των ρούχων του. Όταν πηγαίνετε μαζί στο σουπερμάρκετ, μετρήστε τα λαχανικά όταν τα βάζετε στη σακούλα και αναφέρετε το χρώμα τους.
• Διαβάστε στο παιδί σας όσο περισσότερο μπορείτε. Η ανάγνωση αυξάνει το λεξιλόγιό του, κεντρίζει το ενδιαφέρον του για το βιβλίο και το βοηθά να εστιάσει την προσοχή του. Όταν συναντάτε νέες λέξεις, διακόψτε την ανάγνωση και ρωτήστε το αν ξέρει τι σημαίνει.
• Όταν μεγαλώσει αρκετά, αρχίστε να μιλάτε κανονικά. Για παράδειγμα, μην χρησιμοποιείτε και εσείς τη λέξη "ρόνια", επειδή έτσι έχει μάθει να αποκαλεί τα μακαρόνια.
• Να διορθώνετε τα λάθη στην προφορά με θετικό τρόπο. Εάν σας πει τη λέξη "κύλος" αντί για "σκύλος", επιβραβεύστε την επιτυχημένη επικοινωνία εκ μέρους του (είναι επιτυχημένη επειδή καταλάβετε τι θέλει να πει), επαναλαμβάνοντας τη λέξη με τη σωστή μορφή της: “Σωστά, αυτός είναι ένας ΣΚΥΛΟΣ”.

Παρουσιάστηκε ένα σφάλμα, παρακαλώ προσπαθήστε ξανά αργότερα.
Φορτώνει...